9.3.07

Timeout - når Universitas stritter imot



Pakke sekken, primusen og svartkjelen og stikke til fjells. Sette opp teltet i det kveldståka og mørket pakker deg inn, rulle ut liggeunderlaget. Forvarme primusen, hente vann. Koke kaffe og lese; Kafka, Næss og Foucault. Kanskje tre av de største kritikerne til maktinstitusjoner som Universitetet. Og det følgende blir utdrag fra de overnevnte:

Franz Kafka, fra Hjemveien:
    Jeg marsjerer avsted og mitt tempo er tempoet på denne siden av gaten, i hele denne gaten, dette kvartalet. Jeg er med rette ansvarlig for alle slag mot dører, i bordplatene, for alle skåltaler, for elskovsparene i sine senger, i stillasene rundt nybyggene, i mørke smug presset mot husveggene. Jeg veier min fortid mot min fremtid, men finner begge like forteffelige, kan ikke gi noen av de to forrangen og det er bare forsynets urettferdighet, som har begunstiget meg slik, jeg må klandre.


Arne Næss, fra Livet som en ekspedisjon:
    På en ekspedisjon er gløden helt avgjørende for stemningen, den kan svinge fra en intens positiv følelse til det motsatte. Ekspedisjonen kan komme til å føles meningsløs, og på en slik måte at man angrer på den, på samme vis som når man må innse feil karrierevalg, feil studievalg, helt feil feriested.
    (...)
    Apropos Himalaya-ekspedisjoner. Jeg er blitt spurt om noe som ligner på fjellvettreglene som kan stilles opp som en slags livsfilosofisk orientering. Litt på spøk har jeg laget et regelsett for meg selv - nær knyttet til ordlyden i fjellvettreglene:

      1 - Avhold deg fra foretak du er klart umoden til å gjennomføre innenfor rammen av de verdier du søker å verne om.
      2 - Når det du gjør eller akter å gjøre berører både egne og andres interesser, informer de andre om det.
      3 - Vis respekt og takknemlighet overfor dem som prøver å gi deg gode råd.
      4 - Lytt til dem som allere har erfaring i den form for foretak du tar sjansen på å involvere deg i.
      5 - Vær godt forberedt på både motgang og medgang.
      6 - Kjenn samfunnet du arbeider innenfor. Prøv å formulere dine verdiprioriteringer.
      7 - Unngå å utvikle deg til en ensom ulv.
      8 - Når du skjønner at du er kommet på ville veier, så snu. Det er aldri en skam.
      9 - Unngå overanstrengelser, finn måter å redusere stresset på hvis det tar overhånd.
      10 - Det viktige er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det.


Arne Næss, fra Det enhetlige ved alt som er levende:
    Det som nå skal til, er ikke i første rekke å få inn enda flere data, for eksempel om en eventuell klimaendring skapt på grunn av menneskelig virksomhet, men å ta mye mer på alvor normen "bedre føre var enn etter svar". Å spørre om bevis for at slike endringer vil skje, røper en uholdbar oppfatning av hva data og teori kan levere oss. Det vi trenger, er sterkere fokus på klokskap og visdom. Da kan vi handle nå, og det er det vi trenger - ikke unnskyldninger for å utsette våre tiltak. Det finnes forskjellige måter å artikulere et helhetssyn og dermed våre verdiprioriteringer på. At vi har hver våre måter å artikulere dette på, betyr ikke at det uten videre blir vårt eget. Selv om vi kan bruke språket på en unik måte, er språket på ingen måte bestemt av oss, men nødvendig rotfestet i sosiale og kulturelle forhold.